
większa poziom bezpieczeństwa przeciwpożarowego. Czym jednak dokładnie jest taka instrukcja? Instrukcja bezpieczeństwa pożarowego to nic innego, jak wskazanie użytkownikom obiektu urządzeń przeciwpożarowych oraz gaśnic, a także możliwych dróg ewakuacyjnych w przypadku nieoczekiwanego zagrożenia i konieczności jak najszybszego opuszczenia budynku. Opracowanie takiej instrukcji przeciwpożarowej można zlecić odpowiedniej firmie, zajmującej się również bezpieczeństwem i higieną pracy oraz ochroną przeciwpożarową. Zlecenie opracowania instrukcji specjalistom z zakresu PPOŻ z pewnością jest dobrym rozwiązaniem, jeśli chodzi o zwiększenie bezpieczeństwa w miejscu pracy. W przypadku konieczności przeprowadzenia działań ratowniczo-gaśniczych, dzięki właściwie sporządzonej instrukcji bezpieczeństwa pożarowego, straż pożarna jest w stanie szybciej i skuteczniej interweniować.
Szkolenie z zakresu BHP online
W dobie powszechnego dostępu do internetu, coraz bardziej popularny staje się e-learning w wielu dziedzinach działalności przedsiębiorczej. Uczenie się wiedzy teoretycznej na dany temat, poprzez różnego rodzaju platformy e-learningowe, co roku zyskuje nowych zwolenników. Wszelkiego rodzaju szkolenia oraz kursy online są wygodnym rozwiązaniem, zarówno ze strony oferujących takie szkolenia, jak i ze strony uczestników. Nic więc dziwnego, że współcześnie sporo firm zajmujących się szkoleniami, w tym szkoleniami BHP, wprowadza do swojej oferty opcję uczenia się online. Korzystanie z usług szkolenia BHP online jest częstą praktyką wykorzystywaną przez uniwersytety i większe przedsiębiorstwa. Z uczestnictwa w kursach online płynie wiele korzyści, między innymi większa elastyczność niż w przypadku tradycyjnego szkolenia. Ponadto szkolenia BHP online pozwalają na zaoszczędzenie czasu i pieniędzy, nie wymagają też od placówki organizowania miejsca na spotkania seminaryjne, co może być dużym ułatwieniem.
Szkolenie BHP dla pracowników biurowych
Spośród różnych szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy można wyróżnić takie, które jest skierowane dla pracowników administracyjnych i biurowych. Obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie swoim pracownikom odpowiednie warunki oraz edukację o zachowaniu bezpieczeństwa w pracy. Szkolenie BHP pracowników administracyjno-biurowych jest specjalnie skierowane do konkretnej grupy osób, w skład której wchodzą także pracownicy placówek oświatowych, placówek służby zdrowia, czy też jednostek naukowych i badawczych. Jak więc można zauważyć, grono odbiorców takiego typu szkolenia BHP, jest dość szerokie. Celem szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy jest zapoznanie pracowników z panującymi zasadami i przepisami w tego typu wykonywanych zawodach. Samo szkolenie trwa około ośmiu godzin i jest prowadzone w formie seminariów, które jest połączone z samokształceniem. Uczestnicy mają także dostęp do odpowiednich materiałów, zapewnianych przez firmę organizującą takie szkolenie. Po zakończonym kursie organizatorzy wydają specjalne zaświadczenie.
Kurs BHP w pracy
Szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy są często obowiązkowe w wielu miejscach pracy. Pracodawca musi więc zadbać o to, aby jego pracownicy wzięli udział w takim kursie BHP, dostosowanym do pracy w danym środowisku. Co więcej, nie wystarczy wziąć udziału raz w takim szkoleniu, dlatego że bardzo często muszą być one powtarzane co jakiś czas. Jakby się chwilę nad tym zastanowić, taka procedura jest jak najbardziej uzasadniona, ponieważ celem szkoleń BHP, między innymi, jest uświadomienie pracownikom możliwych zagrożeń i niebezpieczeństw w danym zawodzie. Szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy powinny być dobrane pod określony rodzaj wykonywanej pracy, z tego powodu, że różne zagrożenia płyną na różnych stanowiskach zawodowych. Przykładowo pracownik biurowy jest narażony na inne niebezpieczeństwa, niż pracownik laboratorium. Tak samo warunki higieny ich pracy są różne. Z tego powodu szkolenia BHP mogą się różnić w zależności od uczestników takiego kursu, dlatego firmy prowadzące szkolenia oferują kilka opcji szkoleń.
Czym jest kodeks pracy
Każda osoba związana w jakiś sposób ze środowiskiem pracy, czy to pracownik, czy pracodawca, słyszała o kodeksie pracy. Nic w tym dziwnego, ponieważ to właśnie w kodeksie pracy są zawarte zbiory norm oraz przepisów, które regulują prawa i obowiązki związane z pracą. Prawa te oraz obowiązki odnoszą się do wszystkich pracowników, niezależnie od podstawy prawnej ich zatrudnienia. Sam kodeks pracy składa się z rozdziałów, dokładnie z piętnastu, które określają konkretne zagadnienia dotyczące pracy. Przepisy z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy znajdują się w dziale dziesiątym tego kodeksu. Bezpieczeństwo i higiena pracy, w skrócie BHP, występuje dokładnie pod taką samą nazwą w tytule dziesiątego działu kodeksu pracy. Mianem BHP określa się zbiór zasad, które dotyczą bezpiecznego i higienicznego wykonywania pracy, mające na celu ochronę pracowników. W zakres bezpieczeństwa i higieny pracy mogą wchodzić także inne dziedziny, takie jak ergonomia, medycyna pracy czy też psychologia pracy, jak również zagadnienie ryzyka zawodowego.